söndag 10 maj 2015

Solen lyser även på liten stuga...


Direkt efter matchen så blev jag lite efter eftertänksam och funderade hur det kunde gå så här men det gick över efter en 10-15 minuter och sen var jag bara glad. Satt i bilen hem och småvisslade och hummade och kände mig så glad som jag inte gjort på hela helgen. Ja, jag var väl inte glad åt att de ljusblå inte fick in något mål i första halvlek när de hade ett bra spelövertag eller att Izabell Rydell blev utvisad efter två gula kort utan bara glad. Tittade på tabellen på parkeringsplatsen vid Råtorps IP och säg att Kumla leder med 9 poäng, Gideonsberg ligget tvåa med sju och sen ligger tre lag på sex poäng, Ornäs, Töckfors och Torsby. Det här är inte hela världen utan det gäller att blicka framåt.
Blev lite eftertänksam i bilen, en eftertänksamhet som du kan läsa om i mitt PS och som jag kommer att bära med mig några dagar, men tryck nu på läs mer för att läsa om matchen:


Det första jag vill säga om den är att Matilda Åhle´n spelade från start. Råtorp pressade direkt och var på men de ljusblå fick igång ett passningsspel. Det var kamp på plan men när Råtorp fick bollen så fick även de igång sitt passningsspel men det var inte 100%-igt utan anfallen rann ut i sanden. Det kändes i matchen att här fick man inget gratis. De ljusblå kämpade på med att få igång sitt passningsspel, men Råtorp låg på nära och pressade högt och hade press på bollhållaren så det blev svårt för de ljusblå att komma framåt i plan. Råtorp kändes verkligen hungriga och det första skottet var hemmalagets och ledde till en hörna. Jessica Leander var bra i försvaret  och tog bort en Råtorpsanfallare så att skottet fick utanför.



Darja Andersson spelade fram Izabell men det ledde fram till en frispark för de ljusblå och det räddades av en försvarande Råtorps-spelare till en hörna. De ljusblå försökte få igång sitt passningsspel och man såg hur de taggade till. Det var kamp på plan men de ljusblå jobbade sig närmare och någon fick till ett skott som gick utanför. Nu var det de ljusblå som hade hög press och låg på och hade verkligen lyft sig. Elvira Gustafsson sökte skott och när hon fick iväg det så tog det på en försvarande spelare. Spelet var nu förlagt på Råtorps planhalva och nästa skott som kom var från någon som sköt långt utifrån men Råtorps målvakt kunde ta hand om detta.

Råtorp kom till ett anfall som började med en djupledsboll men skottet tog Rebecka Nevala i det ljusblå målet hand om. De ljusblå var på igen men Råtorp försökte med ytterligare en djupledsboll men det rann ut i sanden. De kunde lyfta upp efter ett inkast och fick iväg ett skott som gick högt över. Ellen Sandström spelade fram Elvira som i sin tur hittade Izabell som fick iväg ett skott. De ljusblå spelade runt lite offensivt och någon fick till ett skott som gick utanför.. De körde med hög press och hade verkligen fått igång sitt passningsspel. Råtorps storm som var i början hade verkligen mojnat och när de väl kom till ett anfall så stoppades det upp.



Darja var stark och kon till ett inspel framför mål och Lovisa Byman försökte hitta Izabell med en djupledsboll men Råtorps målvakt hann först på den. Det kändes som om Råtorp inte fick chansen. Ellen fick till ett inlägg men det var målvakten först på. Nu fick Råtorp till en djupledsboll ner mot straffområdet men Rebecka var bra med. De ljusblå hade ett fint samspel högt upp och fick med sig en frispark lite utifrån som studsade en bit framför målvakten men hon hade inget problem med den. De ljusblå fortsatte att ligga på och det kom ett inlägg som Lovisa nickade över mål.. Råtorp kunde lyfta upp igen men snart så var det ljusblått initiativ igen.

Elvira spelade fram Lovisa som fick till ett skott långt ifrån som målvakten kunde ta hand om. När Råtorp väl kom till ett anfall så var Jessica effektivt med på sin kant men snart kom någon Råtorps spelare runt på den kanten när hon inte var där och försvarade utan någon annan hade den positionen och det koms till ett inlägg som kunde nickas in till en 1-0 ledning för hemmalaget i den 35:e minuten. Strax efter så hade de ljusblå ett riktigt hett läge men Råtorp kom även till ett skott som gick utanför. Izabell sökte skott som gick utanför och Elvira jagade boll. Det kändes som om Råtorp var med i matchen igen.



De ljusblå försökte få ett övertag och få igång sitt passningsspel vilket ledde till att Izabell kunde komma till skott lite utifrån. Det var kamp på plan och när Råtorp kom till anfall så hade Ellen och Jessica ett bra samspel. Izabell spelade fram Lovisa som inte riktigt fick tag på bollen så att hon fick till skottet utan det gick till en hörna. Nu fick Izabell ett gult kort för att hon slängde sig med dobbarna före och Råtorp fick förstås en frispark. Det fick strax en ny vilken de lade ner mot mål men Rebecka tog hand om den. Innan domaren blåste av till halvtidsvila så hade även Elvira fått ett gult kort...


De ljusblå var på direkt i den andra halvleken och Amilia Högbacka fick till ett skott  som gick strax över. Elvira drev fram bollen och Lovisa slog ett inlägg som någon sköt i stolpen. Såg nu att Jasmine Andersson hade kommit in och Matilda hade gått ut. Fick efteråt höra att bytet redan hade skett i första halvlek men jag hade missat den på grund av att de spelade på motsatt sida från där jag stod. Darja avancerade och sökte Lovisa men en back fick en fot i mellan och snart var det Jessica som sökte Lovisa. Det blev mycket Lovisa och hon sågs jaga boll. Elvira gick själv men det tog stopp men så fick någon ljusblå spelare tag på bollen och fick iväg ett skott som tog på en back. De var kamp på plan och Darja togs ner och de ljusblå fick en frispark

Spelet kändes nu lite stressat men så kom de igång och var på så att Lovisa nästan tog sig igenom försvaret. Det var tufft på plan och de ljusblå fick en frispark som Jessica sköt över mål. Izabell var het och pressade och hon blev lite för het och kom med dobbarna före utan att träffa någon men hon fick ett till gult kort och blev därmed utvisad. Råtorp fick till ett skott och de ljusblå hade inte tag om matchen, men så satt Elvira av framåt och försökte ta sig igenom men det tog stopp. De ljusblå var nu på igen och Jessica kom till ett inlägg och det kämpades bra. Ja, inställningen var det inget fel på och Jessica kom till ett skott utifrån och snart laddades det på nytt men denna gång var det Lovisa som sköt.



De ljusblå jobbade sig framåt och Elvira sökte Darja med ett inlägg men det rann ut över kortlinjen. Råtorps målvakt fick inte till utsparken så på en gång så var de ljusblå på igen och skapade tryck och de kämpade verkligen på medans hemmalaget fick slå ifrån. De ljusblå pressade och högg högt uppe och jag lade nu märke till att Jessica hade flyttats upp till mittfältet. De spelade runt och kom fram men det rann till slut ut när någon passning missades. De ljusblå tappade sitt tag lite Råtorp kunde gå till attack men och en av deras anfallare kom fri men skottet gick rätt på Rebecka som gjorde en bra räddning. De ljusblå försökte jobba sig fram men de var lite ensamma men de skapade lite press.

Bra passningsspel varvades men någon mindre bra passning och det såg lite slarvigt ut ibland fast det kämpades på, men de jobbade sig fram till slut och någon fick lite trängd till ett skott och det skapades en hörna. Det blev lite rörigt framför mål och jag såg inte riktigt vad som hände men Jessica kunde göra 1-1 i den 75:e minuten. Alla tidigare mål har varit snygga men det här var det inte men det var viktigt och det var det viktigaste att vara framme vid rätt tillfälle. Snart var hon igång igen men hennes skott gick över mål. Det var kamp på plan och det kändes att de behövde att få igång sitt spel igen. De passade sig fram men så tog det stopp.



Råtorp tog sig fram och fick till ett skott som tog i burgaveln. Elvira spelade fram Matilda som kommit in igen som sökte Lovisa framför mål men hon fick inte tag riktigt i bollen. Råtorp kom till anfall men där fanns Rebecka som var bra med. De ljusblå spelade sig fram och Råtorp slog undan. Elvira fick tag i bollen och kom till slut till ett inlägg och Amilia kom till ett skott som gick utanför. De hade lite press men hade samtidig lite stress och Elvira kom till ett skott som gick utanför. Det kändes som det inte riktigt ville sig och de lyckades inte riktigt skapa något för Råtorp slog ifrån. Matilda sökte Elvira men det tog stopp i Råtorps försvar. Efter en felpass så kunde Råtorp flytta upp men de ljusblå försökte ända in till slutet få till det och det sista som hände innan domaren blåste av matchen var att Elvira fick till en boll som målvakten kunde ta hand om..

PS. Nu kommer vi till mitt PS som handlar om att jag efter matchen kom in i ett samtal som jag inte hade hört från början men jag förstod att det pratades om att någon spelare hade skrivit något de inte borde på Instagram. På väg hem så kom lösningen på mysteriet och det var inte alls någon spelare som hade skrivit något utan det var jag som hade skämtat om att Råtorp hade förlorat med först 2-0 och sen 4-0 och att det var därför nu ett 8-0 resultat var troligt. Råtorp hade helt missat den humoristiska undertonen och det hade fungerat som tändvätska för dem för någon Råtorpspelare hade efter matchen sagt att "vi förlorade i alla fall inte med 8-0.
Jag trodde absolut innan matchen att de ljusblå skulle vinna men inte att Råtorp skulle utkassas men dessa siffror. Ja, jag tänker lära mig av detta.
Ni som läser denna blogg och som spelar eller håller på en annan förening ska veta att det här är ingen officiell sanktionerad Gideonsbergsblogg utan en supporterblogg och en bra sådan om jag får säga det själv för jag har inte sett något liknande, men det jag skriver är mina åsikter och inte lagets. Jag vet att jag någon gång trampar på en öm tå men det är helt oavsiktligt. DS.

PPS Någon skrev i en kommentar till morgonens blogg att "1-1? Jo, men avgå" och jag har ingen aning om vem han åsyftar ska avgå DS.

Innan jag avslutar denna blogg så vill jag säga att jag gillade Råtorp...



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar