onsdag 13 maj 2015

Footballmania del 5: Fotboll är glädje...


Idag så avslutade jag min footballmania som innebar att jag har sett fem matcher på sex dagar och detta med ett besöka det i det vackra vårvädret idylliska Lundby IP som är hemmaborg för Gideonsbergsbloggens favoritlag på herrsidan Bosnisk SK. Jag har börjat att följa dem mest på avstånd men ibland tittar jag till dem mycket för att min jobbarkompis är ordförande där men kul är det att en kompis söner spelar i laget och det ger det hela lite extra god krydda. Hade med mig henne och hennes man ut och vi hade en riktigt trevlig kväll där jag fokuserade på njutning fast jag hade mitt anteckningsblock med mig.
Funderade lite på den andra sidan av fotbollen den som inte sker på plan som handlar om samhörighet, glädje, gemenskap, njutning och att äta cevapcici i halvtid.
Det kom lite regn under kvällen men det är inget som stör ett fotbollstittarproffs som alltid är förberedd så det hela kändes som lite hög luftfuktighet, Brukar alltid tänka på Gideonsbergs bortamatch mot Rytterne på Trollebo IP sommaren 2013 så är det inget som kallas regn om man jämför med den matchen
Naturligtvis så får du läsa om matchen om du trycker på läs mer även om referatet inte är lika utförligt för det är svårt att låta bli:



Dagens motståndare var Skinnskatteberg och båda lagen låg på samma poäng innan matchen. När man som jag mest tittar på damfotboll så reflekterar man alltid på skillnaden som är att det är mer fysiskt. allt går snabbare och att det är mer tryck i skotten.
Efter en kort bra inledning från Bosnisk SK så var det Skinnskatteberg som hade några lägen men det sköts utanför. De hade ett övertag och det kändes som hemmalaget var borta ur matchbilden men så började det mot slutet av första halvleken hetta till och 1-0 till hemmalaget kom som en bjudning då en Skinnskattebergsspelare ska rensnicka undan bollen men gör det in i eget mål och detta sker i den 40:e minuten. Två minuter senare så kan Bosniska spela in en boll från sidan i straffområdet och plötsligt så står det 2-0 vilket kändes lite oförklarligt om man tänker på matchbilden i den första halvleken.



Andra halvlek började med ett läge för bortalaget men sen tar hemmalaget över och de spelar helt klart en bättre anfallsfotboll än i den första halvleken och då menar jag verkligen bra mycket bättre. Några fina passningar leder fram till 3-0 i den 58:e minuten men en minut senare så kliver en Skinnskattebergsspelare fram några steg och klipper till och reducerar till 3-1. Funderade på varför de inte gjort det tidigare i matchen. I den 61:a minuten så avancerar en spelare ur Bosnisk SK fram och placerar 4-1 vid sidan av målvakten. Skinnskatteberg har något läge och Bosnisk SK får ett friläge men skottet går utanför. Skinnskatteberg reducerar till 4-2 på en välplacerad frispark. Bosnisk SK får en frisark som de lägger ner på bortre delen av straffområdet och drygar ut sin ledning till 5-2. Skinnskatteberg gör ytterligare ett mål på frispark då de skjuter en låg boll inte jättehård men målvakten kan inte hålla den och bortalaget utnyttjar då läget och fastställer slutresultatet till 5-3. Det trodde jag tills nu men jag ser jag på SvFF:s hemsida att matchen slutade 5-2 så det måste ha blivit underkänt..


Foto: Aurora Pirakku Eriksson som gav mig 400 bilder att välja mellan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar