måndag 14 april 2014

Vattholma nästa...


När jag cyklade mot Ringvallen för att se Gideonsbergs träningsmatch mot BK30 utveckling kände jag mig glad då jag först tänkte på att Djurgården ska spöa AIK på onsdag för att sen känna mig glad över BK30;s vinst i sin träningsmatch i helgen, men sen tänkte jag "du måste fokusera" och den fokuseringen kom automatisk trots hagel och regn för vad går upp mot ett derby mot BK30? Var lite nyfiken på vilka spelare BK hade med och blev glad när jag kände igen Hazhan Hama och Pricila Burgos och när jag sen såg att Emelie Airaksinen var på plan så kände jag mig nöjd. Fokuserade mest på det ljusblå för att riktigt njuta av dem, men Hazhan var helt omöjlig att undgå. Förra året på Moresport skrev jag kilometer om Priscilla men i nu är det Hazhan som dominerar. Nog om BK för det är kul att se vad som händer med de ljusblå från de stapplande stegen mot Forsby utveckling, till matchen mot Viljan och nu detta stora kliv framåt (såg aldrig matcherna mot Avesta och Ope) och ändå var det många spelare som inte var med och ändå fick till de till det så bra. Det talar bara om vilken bred trupp vi har. Jag säger bara en sak..."Vattholma nästa"
Tryck på läs mer för att läsa om matchen:


Det märktes att det var derbystämning för BK var taggade till tusen och började med att stressa de ljusblå. Det var verkligen en härlig match för det var verkligen 100% som gällde och det var kul att se att de ljublå fick anstränga sig för att kunna skapa för det är detta som behövs att finnas där när serien drar igång och det fanns där. Började nästan tro på att det kommer att det kommer att komma hörnmål för det ser mycket bättre ut i de situationerna. De ljusblå hade tagit in sig i matchen och det kändes mera ljusblått. Kände verkligen att de här är genomköraren de behöver innan säsongsstart.

BK var nära att göra 1-0 på en retur men skottet gick utanför. Som jag sa i inledningen så var jag verkligen imponerad över BK:s Hazhan Hama och det tåls att upprepas. Ja, det var full fart på plan och tiden flöt iväg utan att det hände några mer nämnvärda saker men i den 19:e minuten så lämnar Gideonsbergs nya målvakt som gjorde sin första match och som jag inte har lärt mig namnet på än en retur och är en bit ute i straffområdet och har i ingripandet hamnat nere på marken varpå BK kan göra 1-0 även om någon försökte rensa på mållinjen.

Gideonsberg får till ett fint anfall där bollen till slut hamnar hos Izabell Rydell som skjuter över. Skulle jag tippa på första målskytt i serien så skulle jag nog lägga en slant på henne, men antagligen så kommer Elvira Gustafsson bomba in den från mittplan så mitt tips skulle bli värdelöst. BK30 lade fram en fin djupledboll till en av de sina men målvakten var bra med ute. För de ljusblå så drog sig Izabell fri för och hittade en lucka och komma till skott. Hazhan skapade ett bra läge för BK när hon tog sig loss på högerkanten och fick till ett mycket bra inlägg som bara rann igenom straffområdet och man bara väntade på att det skulle dyka upp någon sugen forward men det var igen där.

Tyckte att Gideonsberg tagit tag i matchen mer och kom till fina anfall, men BK var nog närmare ytterligare ett mål som när de fick till ett skott som studsade lite lurigt men det gick utanför eller som när Priscila fick fram en fin passning till en medspelare som sköt klockrent i stolpen.



Gideonsberg var med mera från första sekund i andra halvlek men det dröjde inte länge för ett inlägg nådde fram till Emelie Airaksinen som slängde sig fram och stötte in 2-0 trots att bollen var ja nästan i midjehöjd. Hon kommer verkligen att förstärka BK:s anfall säsongen 2014. Såg mera av Olivia Gustafsson i andra som nåddes av en fin passning och som hotade BK30, alltså fotbollsmässigt. Izabell fortsatte att vara aktiv och fick till ett bra inlägg efter att ha avancerat på högerkanten och man kände att det skapades mera framåt. Gideonsberg var på och Olivia syntes en hel del och fortsatte att oroa BK:s backlinje. En bra passning nådde så när Elin Christensson som kom riktigt snabbt men BK:s målvakt hann precis före.

Izabell fick förmånen att lägga en frispark nästan borta vid sidlinjen och slog den fint i ribban, lite lägre där så hade det blivit ett riktigt snyggt mål. Elin hittade fint ut till Izabell med en boll och hon kunde komma till skott. Tyckte att det ljusblå spelet såg bra ut för de hade fart, energi och passningsspelet såg bra ut. Ja, det var en riktig njutning. De kom till bra anfall fyllda av energi och ägde mycket av andra halvlek. En boll nådde Olivia som kunde avancera några steg och som gick strax utanför. Det är kul att se Maria Rodriguez och jag säger bara en sak och det är att hon ska spela innermittfält för hon är så bra, kanske inte superdominerar men det hon gör det gör hon rätt.

Måste tyvärr erkänna att jag inte har koll på alla spelare så jag kan inte säga vem det var som kom till skott ett skott som gick utanför, men jag jobbar på för att lära mig laget, men att det är skönt att man känner till en del så man inte behöver tveka med att säga att det var Izabell som kom till skott efter ett inlägg, men den här någon kom strax till ett nytt skott så jag vill verkligen lära mig hela laget. Gideonsberg fortsatte att spela bra och hade en bra rörelse. Izabell var full av energi men någon annan som jag måste lyfta fram är Matilda Åhle´n som jag såg jobba så fint och som är så stark. Ja, jag känner mig verkligen nöjd efter den här matchen för det var kul att se hur de har fått igång spelet, med passningar och allt och de kommer att höja sig ytterligare och få ordning på ännu mer saker innan seriepremiären som snart är här...

Ibland önskar jag att jag kunde vara mer negativ, men det går inte, jag är hellre lite ljusblå, när jag håller på ljusblått...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar