söndag 27 april 2014

Mysteriet Irsta löst...


Kommer du ihåg när ni gick i skolan och du satt med en ekvation som tycktes omöjlig att lösa men sen när du satt där med facit i hand så verkade allt så självklart? Så, har det varit för mig och Irsta där jag har suttit med en ekvation som bestått av tabellplacering förra året, nya spelare och försäsongsresultat och inte har fått det att gå ihop, men nu är det klarare efter ha sett deras säsongspremiär mot Enköping. Kul att kunna få mer koll på två lag samtidigt. Ska vi sammanfatta matchen så var det skönt att det inte var entre´när man såg första halvlek, men jag hade gärna betalt för andra halvlek. Det dröjde inte länge för än Enköping hamnade på min gillalista för de hade ett bra spel som glimtade lite i första och var tydligare i andra. I första halvlek så kändes det som om de ljusblå inte behövde vara rädda för något av lagen men som Enköping spelade i andra så kommer det bli en match att se fram mot, men som alltid så gäller det att ha ett eget spel och göra mål för annars spelare det ingen större roll vilken kvalite´motståndarna har.
Tryck nu på läs mer för att läsa om matchen:


Matchen började med fart och jag såg Enköpings första träningsmatch mot VIK där de spelade mycket djupledsbollar och när de slog en sån ganska tidigt i matchen tänkte jag "aha", men den blev det inte mer av den varan. Enköping satsade, spelade uppoffrande, snabbt, det var kul att se dem och de hade ett bra passningsspel medans det syntes att Irsta fick anstränga sig mera. Passningsspelet gick ganska snabbt men det tog dem inte så långt utan det var Irsta som skapade den första chansen när någon spelare tog sig fram på högerkanten och fick till ett skott som en back kunde täcka ut till en hörna. Men Enköping började skapa chanser som när två spelare växelspelade och de fick till ett skott och lite senare fick till ett nytt skott efter lite snabbt passningsspel men det gick utanför.



Irsta kändes starka men det syntes att Enköping försökte få till anfall och styra spelet lite. De kom till ett anfall på vänsterkanten och fick till ett skott som Irstas målvakt kunde ta hand om och lite senare fick de till ett skott utifrån. Spelet var böljande men det var små vågor och det ville sig inte åt något håll. Det kändes som om jag inte visste vad jag tittade på. Enköping jobbade på men Irsta kom till en kontring där Enköpings målvakt var tvungen att gå långt ut i straffområdet och lämnade en retur som tyvärr för Irsta sattes utanför. Nu var det Enköpings tur att vara vassa framåt när de spelade ut bollen snabbt på vänsterkanten och kunde spela in men skottet gick utanför. Tempot höjdes lite och det skapades små spänningsmoment som när en Enköpingsspelare höll på att sno bollen av en Irsta back.

Nu avancerade Enköping på nytt på vänsterkanten och fick till ett bra skott men det tog i burgaveln. Irsta försökte också och så jag kände lite spänning när en av deras forward stötte mot en bollhållande back. Nära ledningsmål för Irsta var det när Enköpingsmålvakten skulle spela ut bollen från en position strax framför mållinjen men bollen tar på en Irsta-forward men går studsar strax utanför. Mot slutet av första halvlek så skapar Irsta flera lägen som ett inlägg mot bortre delen av straffområdet men där spelaren som rusar dit inte får träff och strax innan så har de ett läge att komma igenom men det springs offside.Det syntes att Enköping ville men det tog stopp. Ser man till lägena i första halvlek så hade Irsta fler bra lägen fast jag tyckte att Enköping hade bättre spel. På väg upp på läktaren så undrade jag i mitt stilla sinne hur jag skulle kunna skriva om denna match då jag gärna vill vara positiv, men tack och lov så såg det annorlunda ut i andra...



Gideonsberg kommer nu att officiellt bli varnande att Enköping är bra på hörnor så kom ihåg detta och precis i början av första halvlek så nickade de över efter en sådan. I den 47:e så kunde Enköping rättvist utifrån hur spelet sett ut göra 0-1 genom att en spelare drog sig lite åt sidan och kom till skott. Jag jublade lite mest för att det blev mål. Enköping hade ett bättre spel men det syntes att Irsta ville jobba för en kvittering. Enköping kom till en attack på högersidan och de fick till ett bra skott och lite senare så spelades bollen in i Irstas straffområde men skottet gick högt över. Även Irsta kom förbi på högerkanten och kom till skott som var av den kvaliten att Enköpings målvakt var tvungen att göra en fotparad av den högre skolan. Irsta kämpade på och fick en dubbelchans efter att målvakten lämnat en retur. Det kändes som om Irsta hade höjt sig för att Enköping gjort det och målet hade väl gjort sitt till.

Det var mera fart nu och Enköping höll på att bryta sig igenom Irstas backlinje. De fortsatte att slå bra hörnor och de spelade bra fick till ett snabbt framspel  men skottet gick utanför. Jag kände mig verkligen glad åt Gideonsbergs backlinje då jag såg Enköping spela så bra som de gjorde i andra för det kommer att behövas en sån när det är dax för dem att mötas. Det var nu roligt att se på matchen och de slog ännu en bra hörna och skottet som kom efter denna tog i burgaveln. Det var så kul att se andra halvlek och Enköping fick ännu en hörna där någon försökte språngnicka på bortre men missade . Tyckte att Irsta hade fått ihåg ett rappare passningsspel.



Irstas målvakt fick verkligen sträcka ut sig när en Enköpingsspelare fick till ett bra skott som kunde tippas i stolpen. Det var mest Enköping nu men jag tyckte synd om en av deras trötta anfallare som verkligen inte orkade så det såg ut att det inte skulle blir något mera Enköpingsmål. Jag började tro lite på en Irstakvittering för de gjorde en liten forsering och i ett anfall så var det tre anfallare som efter varandra försökte ta sig igenom. I ett Enköpingsanfall så fick de till ett bra inlägg som nådde en adressat men skottet gick över. Irsta fick ännu ett bra läge för kvittering när de fick en hörna och kunde flytta upp mycket folk men de kunde inte skapa något tryck och efter detta så sjönk mina förväntningar på en kvittering då deras spel föll tillbaka. Enköping hade flyttat om så att det inte var en trött anfallare på vänsterkanten så nu kom det en pigg sådan springande där istället och de såg vassare ut framåt. De fick till ett skott som Irstas målvakt tog hand om. Irsta kunde komma till ett sista anfall för att föröka trycka in ett skott men det ville sig inte så de fick gå av planen utan poäng...

Utifrån spelet så var resultatet rättvist men om man ser till Irstas chanser i första halvlek så var det inte det, men det gäller ju att få in bollen...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar