fredag 25 april 2014

Dagen D som i...


....division två Norra Svealand. Ja, nu är den här seriepremiären och jag ser fram mot att se hur Gideonsberg kommer att klara sig på denna nya nivå och jag känner mig full av tillförsikt. Västerås är en stor stad men många spelare och många av dem väljer att utvecklas och spela i ljusblå tröja. Mängden spelare gör att det blir fler som blir bra. Det finns helt enkelt ett större urval och lagen blir bättre, i alla fall de som har förmåga att attrahera spelare som t.ex Gideonsberg.
Lördagens motstånd Vattholma fick en friplats i division två norra Svealand efter att IFK Mora dragit sig ur. Att få en friplats gör att man får mindre tid att förbereda sig för denna nivå och för att hitta nya spelare. Blir man klar på hösten så lockar det flera då de ser möjligheten att få spela på en högre nivå men när man blir klar så där lite sent jag då kanske man kan locka några men många har redan bestämt sig för andra föreningar och känner sig nog dumma att bryta med lag som håller på att förbereda sig vem vill vara en svikare och lämna något man startat? Och där finns även den sociala faktorn, i alla fall på den här nivån där inte ära, rikedom och berömmelse är så stora faktorer. Tänker osökt på IFK Gävle som fick en friplats när Gideonsberg spelade i ettan för några år sen och som slutade sist (men vi ska absolut glömma att de slog de ljusblå på hemmaplan i den sista omgången, tänk att jag skulle bli påmind om detta). Vattholma har några nyförvärv men vad kan man säga om dem när man inte vet något om dem och då spelar de ingen roll vilken förening det kommer ifrån för det finns bättre och mindre bra spelare i alla föreningar.
Det jag funderar lite över är att de drog sig ur Upplandscupen och jag undrar vad det står för? De ställde även in någon träningsmatch, men det ska man inte dra för stora växlar på för de gjorde de ljusblå också, men det där med cupen funderar jag fortfarande på.
 Tror absolut på en ljusblå seger men det är förstås något som måste avgöras på plan och man kan inte ta ut någon seger i förskott för då kan det bli ett mental uppförsbacke om det inte går så lätt som man tror att det ska gå för inga matcher vinner sig själv. Den ska bli verkligen bli spännande att se och det blir som att sjösätta ett division två skepp och jag kan inte tänka mig att det ska gå som för regalskeppet Vasa....
Det ska bli roligt att besöka Änglavallen för jag tycker att det är roligt att komma till nya arenor..
Märks det att jag är full av entusiasm? Känner lite nervositet också, mest det senaste just nu...
Varvade ner lite igår kväll och laddade inför den här helgen med att se VIK:s och BK30:s utvecklinglag mötas i en träningsmatch men det är inte så mycket att säga om den matchen. Tänk vilken derbykänsla det var när BK30:s utvecklingslag mötte Gideonsberg. Gårdagens match var bara två utvecklingslag som möttes. Det var skönt att varva ner lite efter veckan på Ringvallen, men idag så ska det varvas upp. Forza!!!!
Foto: Vattholmas hemsida...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar