fredag 4 april 2014

En liten titt på försäsongen...


När man ser en match så ser man olika saker utifrån erfarenhet och vem man är. Det finns optimister, realister, pessimister och det finns diplomater och de som är för ärliga men vad det tycker och tänker. Själv är jag en positiv ljusblå optimist och ofta när jag kan föra fram någon negativ vinkel så är det jag hört någon annan säga och då lindar jag inte så fint att udden nästan försvinner. Jag är glad att jag är den jag är för jag vill lyfta upp spelarna, inte ljuga men se vad jag ser med mina positiva ögon, men nu tänkte jag att vi skulle se på försäsongen ur någon annans ögon så tryck på läs mer. Blev faktiskt riktigt sugen på detta när jag väl kom på ide´n:


Ja, det finns två skildringar av flera av matcherna, min och den på hemsidan. Hemsidor brukar vara realistiskt diplomatiska och det är bra. Vi börjar med matchen mot Forsby utveckling som var premiärmatchen och premiärmatcher är vad de är så de kan man inte dra för stora växlar på även om man kan se tendenser. Så här var referatet från hemsida:

"Sådär ja så var första träningsmatchen avklarad. Vi ville få svar på fler frågor och det tycker vi att vi fick. GIF började försiktigt och lite trevande. Många som inte spelat ihop tidigare och en debutant i ljusblått. Vi kommer igång mer & mer. Både passningar och löpningar blir bättre och bättre. Vissa lägen är vi inte där och brister i kommunikationen med varandra. Vi måste upp med snacket mycket mycket mer. Vi skapar chanser och avslut tack vare eget bollinnehav, vi bränner alldeles för mycket för att det ska vara ok. Men hellre nu än sen. Lite träning här och lite coaching där så ska det här bli bra. Vi fokuserar inget på resultatet utan säger bara bra jobb GIF-tjejer och grattis Forsby till 3-1 segern."

+ Passningar och löpningar blir bättre och bättre under matchen
- Är inte där i vissa lägen och brister i kommunikation
- Bränner för mycket lägen



Den andra var mot Viljan och så här såg referatet ut på hemsidan:

"Sådär, då var andra matchen avklarad. Trots lite bittert mumlande från läktaren så tar vi med oss det som fungerade. Vi bjöd på några fina passningskombinationer, några fina löpningar, ett mål och fler individuella prestationer. Tyvärr allt i för lågt tempo men det kommer. Sen blir vi alldeles för bekväma och för stillastående i stort sett hela matchen. Samtliga spelare måste ta mer löpningar för laget & sina kompisar. Nu hårdnar konkurrensen och vi tittar framåt. Vi tackar motståndarna IK Viljan för matchen och tränar på. Målskytt för GIF Olivia Gustavsson."

+ Några fina passningskombinationer, löpningar
+ Ett mål och fler fina individuella prestationer
- Lågt tempo
- För bekväma och stillastående



Den tredje var mot Avesta och så här såg referatet ut:

"Äntligen en match där man kan skippa långkalsongerna. Skönt med lite försmak på fotbollsväder, trodde inte Avesta skulle bjuda på sånt kanonväder. Matchen startade ok, löpningarna både på djupet och kanterna fungerade lite bättre. Vi stod inte och flicklagsväntade på att bollarna skulle slås utan löpningarna var bra. Vi gör 1-0 på en fin djupledslöpning och en perfekt framspelning. Snyggt. 2-0 kommer på... Håll i er!!! En hörna!! Helt ok första halvlek. Sen i andra halvlek var vi tillbaka i gamla synder. Stillastående, väntande. Vi måste ta fler löpningar utan boll. Vi måste hjälpa varandra. Rörelse och löpningar måste tas, man får inte bollen varje gång, men löpningarna måste tas. Alla måste vara delaktiga och göra sitt jobb, då blir vi starka. Kort sagt, i andra halvlek var det tur att solen värmde.. Tack för god match Avesta!!
Målskyttar 1-0 Elin Christensson, 2-0 Mathilda Åhlén."

+ Löpningar på djupet och på kanterna fungerade lite bättre. Stod inte och väntade på boll
+ Hörnmål
- I andra halvlek stillastående och väntande


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar