fredag 28 augusti 2015

De ljusblå ska slå Eda ida..


Det är det jag hoppas och tror på i alla fall och det var det jag hoppades på förra gången då de ljusblå spelade borta, en match som jag inte såg och jag tror det berodde på jobbet. Den matchen kom precis i den lite tröga perioden där de ljusblå kämpade sig till 1-0 borta mot ett försvarande Gagnef, spelat borta 1-1 mot Råtorp och förlorat mot ett effektivt Töcksfors med 3-0. Jag hoppades precis som alla på en vändning borta mot Eda men det var hemmalaget som tog ledningen med 1-0 i den 15:e minuten genom Lina Ahlberg och det drygade ut till 2-0 i den 57:e minuten genom Linnea Bolstad. De ljusblå jagade i fatt genom att Kajsa Hall Wistling gjorde 1-0 i den 80:e minuten och Lovisa Byman kvitterade tio minuter senare och poängen hade kunnat varit räddad om inte Linnea Solbrekke tog alla tre poängen genom att göra 3-2 strax innan domaren satte pipan i munnen.
Sen kom inte den ljusblå vändningen utan det spelades förs 0-0 mot Torsby innan Avesta besegrades med 2-1 och hjulen började att snurra igen...

Hur har det gått för Eda då? I omgången efter de mötte de ljusblå så vann de mot Avesta/Skogsbo med hela 5-3 innan de själv åkte på pumpen mot Ornäs med 6-1. Gagnef snodde två poäng av dem genom att spela 3-3 men se så fick de mötta ett nytt topplag Töcksfors som vann med 4-2. De föll mot Torsby med 2-1 innan de nu har avslutat med att spela tre oavgjorda matcher, som 1-1 mot Kumla, 2-2 borta mot Lillån och 3-3 mot Råtorp.



Eda ligger på en sjätteplats två platser bakom de ljusblå men glappet är stort, hela tio poäng. Eda har vunnit fyra, spelat fyra oavgjorda och förlorat fem. De har gjort 31 mål framåt och släppt in 32 bakåt vilket är att jämföra med de ljusblå 37 gjorda och 17 insläppta. Målskyttarna i Eda är Julia Martinsson som har gjort 9 och sen kommer de fyra L:en där Linnea Bolstad gjort 5 Linnea Östensson 4, Lina Ahlberg 3 och Linnea Solbrekke 2. Sen är det några som gjort ett var...

Ja, borta är inte som hemma så jag vill verkligen se en ljusblå vinst men inga matcher är säkra för än de är klara, se bara hur man tänkte före och efter Råtorp borta men å andra sidan så har ju hjulen snurrat bra där förlusten mot Töcksfors har varit den enda förlusten på länge. Vi får se om Jessica Leander är åter för det är skillnad med henne i backlinjen och inte.

Jag kommer inte att oroa mig borta i Stockholm när jag är på Popaganda vilket är en årlig tradition som jag och en kompis har då vi får sätta oss in i nya musik och några etablerade band är det alltid för att locka de där extra biljettköparna. Vad kommer jag få se som ni kan känna igen? Beatrice Eli, Tove Styrke, Robyn, Eliphant och Bob Hund är väl de som kanske ni känner igen och när de ljusblå börjar att spela så kommer jag att höra Urban Cone och en bit in i andra så är det dags för Amason...

Så här ser de inlämnade raderna ut:

                                               Jag     Mr K    Mr O   Mr S

1, Torsby - Töcksfors             2         X          X         2

2, Lillån - Ornäs                     2         X          1          1

3,  Gideonsberg - Eda            1         1           1          1

4, Råtorp - Avesta/Skogsbo   2         1           X         X

5, IFK Kumla - Gagnef          2        X           1          1

6 F17 Gideonsberg - OBIK    1        2           2          2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar