lördag 29 mars 2014

En lektion i effektivitet...


Jag hade ingen lust att åka till Avesta för en träningsmatch, men när jag såg att F99-orna skulle träningsspela på Ringvallen mot Eskilstuna Uniteds dito så väcktes lusten och vad kan man annars göra klockan nio en lördagsmorgon? När jag satte mig till rätta på läktaren och matchen skulle dra igång så tyckte jag att jag inte kände igen någon och tänkte "hur ska det här gå?" speciellt som jag hade tänkt att skriva om matchen, men sen så började jag känna igen några från när jag såg dem spela futsal och då tänker jag på Kajsa och Klara Hall Wistling, Cecilia Bahar, Melaniie Huerta och förstås Wilma R Lundberg som jag bara visste stod mellan stolparna. Jag hade skrivit upp alla som var uttagna och sen när det börjades att ropas "Bra Matilda" etc så lyckades jag få till en hyfsat laguppställning genom att skriva siffrorna vid namnen och det hela blev intressantare att följa. Nog om detta för nu ska du trycka på läs mer och läsa om matchen:


Det här var Eskilstuna Uniteds andra träningsmatch och så såg det ut de första fem minuterna men sen så tände de till / blixtrade till och i den 6:e minuten så vänder de snabbt och någon sätter 0-1 högt i mål från en position lite utifrån straffområdet, en minut senare görs det 0-2 ribba in, 0-3 kommer i den 15:e minuten vid stolproten, 0-4 kom i den 18:e minuten efter att de ljusblå inte kunde få undan bollen och 0-5 kom i den 24:e efter en snabb attack på högerkanten där någon får till en rökare från straffområdesgränsen. Kajsa kan reducera i slutet av den första halvleken med ett skott från den vänstra delen av straffområdet. Hur såg Gideonsbergs spel ut? Deras tränare sa efter matchen att de inte var "där" i den första och jag tycket vi glömmer bort den halvleken ur ljusblå synvinkel för det gjorde laget som kom ut som ett helt annat lag i andra halvlek och den kan vi titta lite noggrannare på. Kan bara gratulera Eskilstuna till deras fina spel i första...



I andra halvlek så satt United full fart och Wilma fick göra en riktig paradräddning. De ljusblå hade lite svårt att komma in i matchen men så fick Cecilia ett friläge och sköt utanför och Kajsa sköt strax efter utanför. Det började se bättre ut om man jämförde med första halvlek. Cecilia kom i en attack på högerkanten och fick till en hörna och snart försökte Kajsa få till det men bollen tog på en back. Hon gav inte upp och snart syntes hon snurra runt i straffområdet och skottet som hon kom till kunde Eskilstunas målvakt ta hand om. Det kändes att Gideonsberg var på G. Kajsa fortsatte att anfalla och försökte dribbla sig igenom United försvar. De ljusblå hade nu skapat ett litet tryck. Eskilstuna fick till ett bra anfall men forwarden var lite för ensam för att det skulle bli farligt.

Gideonsbergs spel såg verkligen bättre ut och när United lyfte sig och anfallen blev vassa så var backlinjen med och höll emot och det var en stor skillnad från den första halvleken (som vi nu ska glömma). Eskilstuna fick till ett skott som hamnade i Wilmas famn. Gideonsberg fortsatte att förvara sig bra och tack och lov så hade de stolpen på sin sida när gästerna fick till ett bra skott och bollen studsade ut framför mål. Spelet vägde nu ute på mittfältet men så hamnar bollen hos Eskilstunas målvakt som får ut den lite dåligt i straffområdet och Kajas kan snappa upp den och plötsligt så är det reducerat till 2-5. Någon som började att synas mer på vänsterkanten och som gjorde det riktigt bra var Emma Bramming.

Eskilstuna fick till ett väggspel men skottet kunde Wilma ta hand om. Kajsa lyckades i ett anfall kämpa sig runt på vänsterkanten och få in bollen till Cecilia som sköt utanför. United hade en vass chans och kunde springa ifrån det ljusblå försvaret men de kunde inte passera den sista utposten Wilma. Kände mig nöjd men spelet jag så på plan men visst var United farliga ibland och en än gång så räddades de ljusblå av en välvillig stolpe. De kunde även komma till skott rakt utifrån men den bollen kunde Wilma ta hand om. Det var kul att se hur Kajsa kunde uppehålla tre Unitedförsvarare som förgäves försökte ta bollen ifrån henne. Det såg ut att rinna ut i sanden men bollen hamnade hos Emma som sköt utanför-

Kajsa var full av attacklust och vi fick se ett fint samarbete mellan henne och hennes syster Klara inne i straffområdet men det fanns en Unitedmålvakt där som redde ut det hela. Nu jublades det från Eskilstuna håll då det sköts in en boll från den vänstra delen av straffområdet men det underkändes. Kajsa försökte ånyo driva sig igenom gästernas försvar men det tog stopp. Lite senare så skapade Emma en chans när hon avancerade några meter och drog till. Jag gillade verkligen det jag såg av Emma och någon som också storspelade var Wilma i det ljusblå målet. De ljusblå kändes heta,men Eskilstuna hade en bra chans till ytterligare ett mål då det sköts från den vänstra delen av staffområdet hårt i stolpen. Tyckte de var bra fotboll  och när United tog sig igenom i slutminuten så kunde det ljusblå försvaret fint avvärja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar