söndag 23 februari 2014

Exklusiv intervju: Elvira inför landslagslägret...


Jag vill inte påstå att den här månaden varit den hetaste månade för den här bloggen ur ljusblå synvinkel men undantag för F99-ornas fotbollsframgångar i början av månaden. Det har känts lite som en "Gideonsbergsbloggs-VABruari" men det kändes hett att få berätta om att Jessica Leander och Elvira Gustafsson blev uttagna till landslagsläger i slutet av denna månad. Men nu känner jag glädjen och att det riktigt bränns av att få ha gjort en intervju med Elvira inför detta läger.
Jag hade förberett en del frågor, men så gick det några dagar så då hann det segla upp en fråga som inte hör till landslagslägret men det var så stor att den skymde hela lägret så jag var tvungen att börja med den. Jag frågade hur det kände sig att ha gått från talangfull lillasyster i laget då hon varit med i några säsonger till att vara den med mest erfarenhet. Hon svarade med ett ord som var kul, men det var inte vilket kul som helst utan ett "det lyser i ögonen-kul" och hon lät mig förstå att hon trivs att vara i den rollen av en som har erfarenhet.
Nu kom vi in på landslagslägret och och hon berättade att det är andra gången hon är iväg till Bosön. När hon fick beskedet första gången så var det chockartat och nervöst, men nu andra gången så känns det bara nyttigt nervöst. Att hon blev uttagen berodde på att landslaget beror på att F98-ornas förbundskapten var nere i Åtvidaberg och att det råkade sammanfalla med att Elvira gjorde en kanonmatch.
Jag frågar lite om vad man kan hinna lära sig på några få dagar och hon berättar att förra gången så lärde hon sig som mittfältare följer med upp och ner från försvar till anfall. Visst hade hon hört om detta tidigare men det kändes som om det byggdes på.
Det är 42 uttagna så konkurrensen är hård så det gäller att göra sitt bästa. Jag frågar lite om man försöker synas lite extra och hon berättade att första gången när man är ny så är man mer nervös och försöker, men nu vet hon går till och att det gäller bara att vara sig själv.
Programmet består av internmatcher, teori, praktik och fys-test.
Efter själva intervjun så dröjer jag kvar lite hos Elvira med familj för att det är Liverpool-match på TV och vi småpratar om ditt och datt vad det gäller fotboll. Hennes pappa berättar att BK30 vill få in några nyförvärv på mittfält och i backlinje. Jag frågar Elvira om vad hon skulle säga om det ringde från BK och ville ha henne på mittfältet men hon bara skrattar åt frågan. Det märks verkligen att hon trivs i Gideonsberg och det gör mig väldigt glad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar