måndag 20 mars 2017

Lagen i årets serie: Gamla Uppsala..


Förra säsongens GUSK är en enda stor minneslucka då jag inte har ett minne från matchen på Swedbank Park, ja Solid Park heter den ju nu och på bortamatchen så var jag inte.
Tycker det verkar vara en stabil förening för jag letar mig fram till hur det gick då de möttes förra året så blev jag påmind att förutom ett lag i damernas division ett så har de ett i herrarnas division två.

Det jag kommer ihåg av förra säsongens GUSK är deras tränares uttalande om att Rimbo ( visst vat det Rimbo? ) var en tandlös tiger. Det bad han ju om ursäkt för men minnet dröjer kvar. Det visade sig att det var lika bra att jag hade en minneslucka för de ljusblå föll med 7-0 på hemmaplan och i returen så föll de med 5-0. Nu börjar minnena komma tillbaka för jag kom ihåg att GUSK skrev i sitt referat från den sista matchen en undran varför de ljusblå inte kämpade mer då de hade kniven mot strupen då de var indragna i nedflyttningsstriden..
Det var intressant med GUSK förra året för de såg väldigt starka och ett tag men det var innan Bollstanäs kom igång så såg de ut att det skulle kunna bli serieseger, men istället så slutade de två med sina 48 poäng att ställa mot seriesegrarnas 55.
Om man jämför med de ljusblå som en sjundeplats med sina 24 poäng, alltså hälften så många så gjorde GUSK 66 mål och släppte in 24 att ställa mot gurklagets 25 gjorda och 50 insläppta så där var det nästan motsatt förhållande, dvs att Uppsalagaget släppte in nästan lika många mål som de ljusblå gjorde.
De hade tre notoriska målskyttar i form av Annika Högberg och Tyra Kajgård med 16 gjorda mål och Fredrika Karlsson med sina 13 vilket gör att den trion gjorde nästan 70% av deras mål.

Inför denna säsong så har Fredrika bestämt sig för att lägga skorna på hyllan men det gör inte att de andra lagen i serie kan pusta ut för just att de kommer från Uppsala som är en studentstad av rang gör att de har lättare att rekrytera. Några av deras spelare har snört på sig sin skor och då tänker jag på Sanna Öhlund som är åter efter skada och Johanna Högström som har hittar motivationen igen..
Innan vi kollar in nyförvärven så vill jag också säga att Elin Mattson, Tova Ronnersjö, Frida Lindström, Mia Lundh och Agnes Lundberg lagt sina skor på hyllan..

Nu till nyförvärven som är:
Matilda Grönlund Falk som var lagkapten i Elitettanlaget Össtersund och som kan spela mittback, ytterback och på mittfältet
Jennifer Akebrand från Notviken som kan spela både ytter och innerback..
Josefin Lundström från IK Uppsala Fotboll, alltså Sirius. De ljusblå mötte henne när de föll mot Vaksala i kvalet till division ett för något år sen. Har varit lite skadad men satsar nu på nytt..

De har börjat att träningsspelat och de vann med 3-1 mot Sätra, förlorade med 1-2 mot Älvsjö och nu senast så vann de med 2-1i träningsderbyt  mot IK Uppsala ( Sirius )..

De har tappat en del och fått in nytt blod men helt klart så är de ett lag för övre halvan men jag hoppas att de ljusblå kommer att kunna snygga till siffrorna lite och även göra mål mot laget från Östra Aros för de får inte bli 12-0 i målskillnad i år igen utslaget på två matcher...

Bilden är tagen från deras sista träningsmatch och är lånad från deras hemsida..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar