fredag 17 mars 2017

Lagen i årets serie: Enköping...


Fredag kväll och jag har precis kommit hem. Det är för kallt ute för att dröja sig kvar ute även om det ser fint ut så blåser det kallt. Har precis ätit en bit smörgåstårta och det kändes precis rätt att tota ihop en blogg om ett av lagen i årets serie innan jag ska slappa efter veckan. Det känns som om jag inte har riktigt koll på det ljusblå laget och jag har inte sett en enda träningsmatch och jag har inte det minsta koll på hur det gått, mycket beroende på att det inte finns någon information på hemsidan.

Kollade efter vilket lag det var dax att komma till eftersom jag går igenom dem efter bokstavsordning och jag kom på mig själv med att le och smacka lite av  välbehag då jag såg att det var Enköping som skulle behandlas. Kommer ihåg när jag såg dem första gången och de var då de i premiären mötte Irsta då de fortfarande hade ett damlag. Kom ihåg att den matchen inte var en toppmatch men jag såg något jag gillade i dem och tyckte att de var bättre än Irsta  något som inte föll i god jord hos tränaren i Irsta. De hade då inte riktigt hittat formen.

Nästa bild jag har av dem är då de mötte de ljusblå på Önsta IP och vi fick se Ina Burman-effekten och hemmalaget fick med sig en poäng efter bara förskräckelsen..

Sen dess har Enköping utvecklats och förra året kom tron skiftet där Fanna trillade ur och Enköping gick upp och de kommer att spela sin första säsong i division ett och få vara med om det de ljusblå fick vara med om förra säsongen med den skillnaden att de gurklaget fick en friplats. Ska jag gå efter den känslan man får så kommer det att vara tufft att vara nykomling.

Förra säsongen så slutade de tvåa i division två mellersta Svealand och hade när säsongen slutade 36 poäng att jämföra med seriesegrarna Hässelby med sina 45 och serietrean Sollentunas 33 poäng.
Hässelby gjorde 55 mål framåt och Enköping 51 och bakåt var de lika målsnåla då de båda släppte in 19 mål. Den stora poängskillnaden kom av att Enköping spelade hela sex matcher oavgjort där Hässelby spelade tre och var det gäller förluster så var det två för Enköping och en för 08-orna.
De oavgjorda matcherna var 1-1 mot Dalhem, 0-0 mot Hässelby, 1-1 mot Sollentuna, 2-2 mot Vaksala, 0-0 mot Norrby och 3-3 mot IFK Västerås
Förlusterna kom när de föll mot Gimo med 1-0 och Hässelby med 2-3 i omgången efteråt...

Som jag skrev i början av veckan så spelade de 0-0 mot Bollstanäs vilket måste ses som ett bra resultat men det kan ju vara så att 08-orna är trögstartade som förra säsongen. i tidigare så har de vunnit mot Viljan med 3-0 och mot Lidingö med 4-1...

De har en del nyförvärv och vi tar dem i den ordning som de presenteras på Enköpings hemsida
1, Sofie Hedegren, 27 årig mittfältare från Fanna. Bra med en rutinerad spelare på mitten..
2, Julia Lindström, också från Fanna
3,Josefin Törnlund
4, Kaisa Nillson, målvakt från Gamla Uppsala och Twitterkompis till mig...
5, Maria Fjellman, say no more...
6, Ida Söderström
7, Cecilia Wallon som tidigare b.la har spelat i Sunnanå.. Har varit borta några år från fotbollen..

Ja, Enköping kommer ha nytta av sin tillförda rutin på samma sätt som de ljusblå fick förra året då VIK-arna kom med den skillnaden att de gurklaget hade ett större inflöde.

Det kommer att bli intressant att se vad Enköping har att bjuda på...

Naturligtvis så ska Maria Fjellman få illustrera denna blogg och det ska bli roligt att få möta hennes föräldrar på läktaren i alla fall två gånger denna sommar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar